کد مطلب:124719 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

برترین بهشتیان
عنوان «برترین بهشتیان» به یقنین بر زبان رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد حسن و حسین جاری شده است. حدیث: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة. این حدیث در آثار دینی شیعه و سنی مملو است.

می توان گفت از احادیث متواتر رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد. این بیان رسول الله صلی الله علیه و آله ویژگی را درباره حسن و حسین طرح می كند كه دیگران همراه ایشان نیستند. در آثار دینی این نكته شفاف است كه تمام بهشتیان (به جز اطفال) [1] در سن جوانی خواهند بود. سن جوانی بهترین عنفوان لذت جویی و كامیابی است و بهشت عرصه كامیابی بهشتیان است به گونه ای كه از هر چیزی كه خواهش های نفسانی لذت ببرد برای بهشتیان فراهم است: فیه ما تشتهیه الانفس وتلذ الاعین [2] «در بهشت آن چه انسان بخواهد و چشم ازآن لذت ببرد فراهم است.» در كنار بهره های معنوی و خوشنودی خدا كه برترین پاداش بهشتیان است: و رضوان من الله اكبر. [3] لذت های نفسانی نیز وجود دارد.

و چون سن جوان بهترین هنگام بهره گیری از لذت هاست، فرد



[ صفحه 82]



بهشتی این خواهش را دارد كه در سن جوانی باشد. بر این نكته ظریف هم آیه اشاره دارد كه تمام خواهش های بهشتی مورد عنایت خدای سبحان است. و هم چنین روایات بر آن رهنمون می باشند، چنانچه از رسول الله صلی الله علیه و آله رسیده است كه: اهل الجنة جرد مرد. «اهل بهشت مجرد و جوان هستند.» یدخل اهل الجنة الجنة جردا مردا بیضا جعاد مكحلون أبناء ثلاث و ثلاثین. [4] «اهل بهشت مجرد و جوان سفید اندام و موها به هم پیچیده و آرایش شده می باشند. و نیز از حضرتش روایت است كه لباس های بهشتی ها كهنه نمی شود و جوانی آنها به پیری نمی گراید: لا یبلی ثیابه و لا یفنی شبابه. [5] .

با توجه به این نكته برتری و فضیلت حسن وحسین به خوبی آشكار می شود كه معنای حدیث: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة این است كه این دو ریحانة الرسول، برترین جوانان بهشتیان هستند و بر همه بهشتیان فضیلت دارند. سرور جوانان بهشتی ها بودن یعنی سرور همه بهشتیان بودن. زیرا بهشتیان همگی جوان می باشند و این دو سرور و مهتر و آقای همه بهشتیان خواهند بود.

البته این برتری در آن سرا برآیند برتری در این جهان می باشد. چون اینان در این دنیا در فضایل و ارزش های انسانی بر همگان برتری دارند، در آنجا نیز بر همگان افضلند. برتری آنجا ریشه در زمینه هایی است كه در این دنیا فراهم آورده اند. ائمه همان گونه كه در این سرا امام و حجت بر زمینیان می باشند در آن سرا نیز حجت و برترین بهشتیانند. و حجج الله علی اهل الدنیا و الاخرة. [6] ، گرچه فضیلیت



[ صفحه 83]



برترین بهشتیان بودن از ویژگی های امام مجتبی و برادرش سالار شهیدان است كه دیگران در آن سهیم نمی باشند.


[1] در مورد اطفال آنچه آثار ديني گواهي مي دهد اين است كه، اطفال با همان سن به پدران و مادران ملحق خواهند شد. پدر و مادر خواهند شد. پدر و مادر مؤمن وقتي در جستجو فرزندان خويش برآيند خواهان همزيستي با آنانند. زيرا اين همزيستي موجب كاميابي بهشتيان است. فرزندان آنان را به آنها ملحق مي نمايند. در قرآن مجيد مي فرمايد و الذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنا بهم ذريتهم (طور، 21) آنان كه به خدا ايمان آورده اند و فرزندان آنان از آنان پيروي نمودند، فرزندان آنان را به آنها ملحق خواهيم نمود.»

بيان آيه شامل فرزندان بزرگ سال و نيز خردسال و اطفال آنان مي شود، كه در روايات فراوان در تفسير همين آيه آمده كه: اما اطفال المؤمنين فيلحقون بآبائهم. (فروع كافي، ج 3، ص 248). اين كار براي خوشنودي پدر و مادر شكل مي گيرد كه در روايت ديگر تعبير شده كه به آنها هديه مي شوند يهدون الي آبائهم يوم القيمة. (نور الثقلين، ج 5، ص 140).

و نيز فرزندان كفار (اطفال) هم به آنها ملحق مي شوند: و اما اولاد المشركين يلحقون بآبائهم. (كافي، ج 3، ص 248. (همراه بودند فرزندان سبب فزوني عذاب پدر و مادر خواهد بود. گرچه اطفال در عذاب نباشند زيرا عذاب آخرت به گونه اي است كه دو نفر در يك زمان قرار دارند، يكي شاداب و خوشحال و ديگري از عذاب رنج خواهد بود.

[2] زخرف 71.

[3] توبه، 72.

[4] محجة البيضاء، ج 8، ص 376.

[5] همان، ص 371.

[6] زيارت جامعه.